تبلیغات
علوم دریایی

قالب وبلاگ


علوم دریایی
منم دریا دگر آن ساحلم کو درخت بی برم آن حاصلم کو  
نویسندگان
نظر سنجی
نظر و طرز نگاهتون راجع به شغل دریانوردی چیه ؟






صفحات جانبی
قایقهای موتوری ( تفریحی - ورزشی - ماهیگیری)

 

شناورهای مدرن امروزی را با توجه به روش تحمل وزن شناور می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

- شناورهای متکی به نیروی هیدروستاتیک (Hydrostatic Support) نظیر كشتی های معمولی
- شناورهای متکی به نیروی هیدرودینامیک (Hydrodynamic Support)  نظیر هیدروفویل ها
- شناورهای متکی به نیروی استاتیکی هوا (Aerostatic Support) نظیر هاوركرافت ها
- شناورهای متکی به فشار آیرودینامیک (Aerodynamic Support) نظیر آكرنوپلن



 

تقسیم بندی شناورها بر اساس روش ارتباط با آب

ارتباط شناور با آب به سه روش مختلف میباشد:

- روش اول روش بویانسی هیدرواستاتیکی میباشد که شناورهای معمولی جابجایی ،‌ SWATH  ،کاتامارانهای کم سرعت و تریمارانها از این نوع محسوب میشوند.

- روش دوم روش ایجاد لیفت دینامیکی است که شامل شناورهایی است که مجهز به فویل بوده و در سرعتهای بالا بانیروی لیفت هیدرودینامیکی از آب بیرون آمده و اصطلاحاً دارای تکیه گاه دینامیکی هستند .

- روش سوم نیز روشی است که هاورکرافتها از آن بهره میگیرند. در این روش ، شناور با دمیدن هوا به زیر خود ، فشار استاتیکی هوا تولید نموده و یک بالشتک هوای فشرده در زیر خود میسازد.  لازم به تذکر است که اکرانوپلنها را میتوان جزء دسته لیفت دینامیکی نیز در نظر گرفت با این تفاوت که نیروی لیفت ایجادشده در اثر تغییرات جریان هوا روی بال آن خواهد بود و نیروی لیفت آیرودینامیکی است.

  بیشتر ...


شناورهای هیبریدی

برخی از شناورها از ترکیب روشهای ذکر شده در بالا استفاده میکنند. مثلاً شناورهای کاتاماران مجهز به فویل از ترکیب لیفت دینامیکی با لیفت بویانسی استفاده میکنند.  شناورهای تندرو نیز از ترکیب بویانسی استاتیکی و لیفت دینامیکی بهره میگیرند. به اینگونه شناورها که بین گوشه های مثلث تعلیق قرار میگیرند، شناورهای هیبریدی میگویند.


تقسیم بندی شناورها بر اساس ظرفیت حمل بار

 



1_هندی (Handy) و هندی ماکس (Handymax) - راحت گذر:

هندی و هندی ماكس عموماً به كشتی های مخصوص حمل بارهای فله خشك با ظرفیت (dwt) زیر 60000 تن اطلاق می گردد . هرچند برخی از تانكرهای كوچك نیز در این طبقه بندی قرار داده می شوند ولی از این كشتی ها بیشتر جهت حمل حبوبات و غلات ،‌ محصولات فلزی فله ، محصولات جنگلی و كودشیمیایی استفاده می گردد . این كشتی ها جهت تردد به بنادر كوچكی كه دارای محدودیت های طول و آبخور بوده و فاقد تسهیلات لازم جهت تخلیه و بارگیری هستند  مناسب می باشند .

 
   
 

برخی از تقسیم بندی ها هندی ماكس را بعنوان زیرگروهی از كشتی های هندی ( هندی سایز ) در نظر گرفته و برخی نیز این كشتی ها را در گروه جداگانه ای قرار داده اند . كشتی های هندی ماكس به سوپر ماكس (Supermax) نیز معروف می باشند . كشتی های هندی ماكس معمولاً طولی بین 200-150 متر دارند .  

 

 
2_پاناماکس(Panamax) – پاناماگذر :

پاناماكس بیانگر بزرگ ترین اندازه مورد قبول برای کشتی های عبور کننده از "کانال پاناما" بوده . هر دو گروه كشتی های باری و تانكر می توانند در این گروه قرار گیرند . طول این گونه کشتی ها حداکثر 275متر و عرض آنها حداکثر32 متر و ظرفیت (dwt) متوسط آنها حدود 65000 تن است . این كشتی ها عمدتاً جهت حمل ذغال سنگ و  غلات مورد استفاده قرار می گیرند . هر چند در حجم های كمتر ،‌ بارهای فله كوچك نظیر محصولات فلزی ،‌محصولات جنگلی و كود شیمیایی نیز حمل می كنند . 

 



 
3_کپ سایز(Capesize) - دماغه گذر :

این طبقه برای گروه خاصی از كشتی ها درنظرگرفته شده است . كشتی هایی كه مشخصه های عمومی آنها بگونه ای است كه توانایی عبور از كانالهای پاناما و سوئز را ندارند . این محدودیت تنها از نظر ابعاد بوده و ظرفیت آنها الزام محدود كننده نمی باشد . این كشتی ها نیاز به ترمینال های با عمق آب بالا داشته و عموماً جهت حمل مواد خام نظیر سنگ آهن و ذغال سنگ مورد استفاده قرار می گیرند.اندازه ظرفیت (dwt) آن ها بین 80.000 تا 175.000 تن است. با توجه به ابعاد این كشتی ها تنها تعداد كمی از بنادر دنیا زیرساخت های لازم برای پذیرش این آنها را دارند . با توجه به آنچه ذكر شد این كشتی ها برای دریانوردی بین اقیانوس ها باید از دماغه های Cape Horn یا Cape of Good Hope  استفاده نمایند .

 

 


4_افراماکس(Aframax) - ارزان بر :

 

افراماكس به تانکرهای با ظرفیت (dwt)  75.000 115.000 تن  اطلاق میگردد. عرض این كشتی ها بیش از 32 متر بوده و نام آن از سیستم نرخ گذاری تانكر ، AFRA( Average Freight Rate Assessment) گرفته شده است .

 


 
5_سوئز ماکس(Suezmax) – سوئزگذر :

بیانگر بزرگ ترین اندازه مورد قبول برای کشتی های عبورکننده از کانال سوئز است. تا قبل از سال 1967 تنها تانكرهایی با ظرفیت (dwt) 80.000 تن قادر به عبور از كانال سوئز بودند .کانال سوئز بین سال های 1967 تا 1975 به علت جنگ اعراب و اسرائیل بسته و غیر قابل استفاده بوده است .پس از بازگشایی کانال ،ظرفیت این کانال به حدود 150.000 تن رسیده و در نظر است تا این مقدار به 200.000 تن افزایش یابد .

 



 
6_وی ال سی سی (Very Large Crude Carrier):

 

ظرفیت (dwt) این شناورها بین 150.000 تا 320.000 تن می باشد .شناورهایی هستند که توانایی عبور و مرور در بسیاری از بنادر را دارند.اکثر بنادری که دارای محدودیت عمق می باشند مانند بنادر اطراف دریای مدیترانه ، غرب افریقا و دریای شمال ، توانایی جای دادن این شناورها را در خود دارند.

 

7_ یو ال سی سی(Ultra Large Crude Carrier):

ظرفیت (dwt) این شناورها بین 300.000 تا 550.000 تن  بوده است.این شناورها توانایی حمل نفت خام در مسیرهای طولانی از خلیج فارس تا اروپا، امریکا و شرق آسیا را دارند . اندازه فوق العاده بزرگ این شناورها نیاز به بنادر ویژه را می طلبد.

 



طبقه بندی: علوم دریایی،
[ چهارشنبه 1390/09/2 ] [ 11:38 ق.ظ ] [ محمد عامری فر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

باز دریا حس و حال عاشقانه
موج هایش میوه های نوبرانه

باز دریا عشق من ایمان من
این صدایش نغمه زیبای من

باز دریا هو هو و ها ها می كند
این نوایش دلها را جادو می كند

باز دریا می نویسد یارم بیا
ای كه درجانت منم ، دلدارم بیا

باز دریا افتان و خیزانش می یاد
گر كه خود جایی بماند این آب وكف هایش می یاد
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما

Online User
بک لینک طراحی سایت