تبلیغات
علوم دریایی

قالب وبلاگ


علوم دریایی
منم دریا دگر آن ساحلم کو درخت بی برم آن حاصلم کو  
نویسندگان
نظر سنجی
نظر و طرز نگاهتون راجع به شغل دریانوردی چیه ؟






صفحات جانبی





در نگاه اول آنها شاید شبیه به جعبه‌های فلزی معمولی به نظر برسند. اما کانتینرهایی را که به سادگی می‏توان با کامیون‏ها، قطارها و کشتی‏ها جابه جا کرد؛ در دهه‏های اخیر توانسته‏اند تجارت جهانی را متحول کنند.



© Viktor

کشتی کانتنیر بر DAFFODIL متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

هفته نامه اکونومیست در مقاله‏ای دراین‏باره نوشت: اما کانتینرها چه طور تا این حد به ترقی تجارت کمک کرده‏اند؟ کانتینرهای یکسان فلزی توسط مالکوم ملک لین که یک شخص متنفذ در صنعت حمل و نقل آمریکا بود، در سال ۱۹۵۶ ساخته شدند.

پیش از آن بارگیری کالاها همان طور که سال‏های سال در کشتی‏ها انجام می‏شدند ادامه داشتند. بارگیری در کشتی به وسیله جعبه‏های چوبی، مستلزم حضور تعداد زیادی از خدمه در لنگرگاه‏ها بوده است. انجام این عملیات مشقت بار، غیرقابل اطمینان و بسیار کند بود به نحوی که کشتی‏ها بیش از آن که در دریا باشند، در لنگرگاه‏ها به سر می‏بردند.

دزدی کالاها بسیار شایع بود: بنا به یک جوک قدیمی، کارگران لنگرگاه روزی ۲۰ دلار درآمد داشتند؛ به اضافه هر چقدر مال التجاره که می‏توانستند در جیب‏هایشان به خانه ببرند.

کانتینرها این روش را به چندین گونه مختلف تعویض کردند. قیمت همه چیز پایین‏تر آمد، و از همه مهمتر هزینه بارگیری و تخلیه بار بود.

وقتی آقای مک لین هزینه اولین کانتینرش را محاسبه کرد، متوجه شد که هزینه آن به ازای هر تن ۰.۱۶ دلار است، در حالیکه در غیر این صورت برای هر تن باید ۵.۸۳ دلار می‌پرداخت. بین سال‏های ۱۹۶۵ و ۱۹۷۰ میزان هزینه‏ای که باید برای نگهداری از بار در مسیر بین‏هامبورگ و سیدنی می‏پرداختند به نصف رسید. چون کانتینرها در خود کارخانه بسته بندی و مهر و موم می‏شدند؛ خطر دزدی و همچنین هزینه‏های بیمه نیز کاهش پیدا می‏کرد. میزان بار بیشتری را نیز می‏شد بارگیری کرد.

در سال ۱۹۶۵ کارگران لنگرگاه تنها می‏توانستند ۱.۷ تن کالا را در ساعت به کشتی‏ها منتقل کنند؛ پنج سال بعد آنها می‏توانستند در هر ساعت ۳۰ تن بارگیری کنند. درنتیجه کشتی‏ها می‏توانستند بزرگتر و کارآتر شوند؛ در حالیکه زمان کمتری را نیز در لنگرگاه‏ها می‏گذراندند.

با توزیع زمینی بار توسط کانتینرها در کامیون‏ها و قطارها، لنگرگاه‏ها تعدادشان کمتر و وسعتشان بیشتر شد. در سال ۱۹۶۵ تعداد ۱۱ لنگرگاه بزرگ در اروپا یافت می‏شد، اما در سال ۱۹۷۰ تعداد آنها به سه عدد تقلیل یافت. این مسأله بهره‏وری را نیز افزایش داد، به این معنی که به جاشوهای کمتری نیاز بود که این به معنی کم شدن اعتصاب‏ها می‏شد.

با نگاه به ۲۲ کشور صنعتی، چنین متوجه می‏شویم که استفاده از کانتینرها در پنج سال اول 320 درصد در حجم جابه‏جایی‏ها افزایش داشته و این میزان در ۲۰ سال 790 درصد بوده است.

به بیان دیگر، کانتینرها ساختار جهانی شدن را بیش از هر قرارداد دیگری در ۵۰ سال قبل بیشتر قوت بخشیده است. چندان بد نیست، برای یک جعبه ساده.

منبع:مارین نیوز


طبقه بندی: علوم دریایی، دریانوردی،
[ یکشنبه 1392/03/12 ] [ 07:07 ب.ظ ] [ محمد عامری فر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

باز دریا حس و حال عاشقانه
موج هایش میوه های نوبرانه

باز دریا عشق من ایمان من
این صدایش نغمه زیبای من

باز دریا هو هو و ها ها می كند
این نوایش دلها را جادو می كند

باز دریا می نویسد یارم بیا
ای كه درجانت منم ، دلدارم بیا

باز دریا افتان و خیزانش می یاد
گر كه خود جایی بماند این آب وكف هایش می یاد
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما

Online User
بک لینک طراحی سایت