تبلیغات
علوم دریایی

قالب وبلاگ


علوم دریایی
منم دریا دگر آن ساحلم کو درخت بی برم آن حاصلم کو  
نویسندگان
نظر سنجی
نظر و طرز نگاهتون راجع به شغل دریانوردی چیه ؟






صفحات جانبی


لیدار

                        

             


لیدار (Light Detection and Ranging) یك تکنیک قدرتمند در سنجش از راه دور لیزری می‌باشد.لیدار مشابه اصول رادار کار می‌کند که بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود. اختلاف اصلی بین لیدار و رادار در واقع نوع طول موج‌های تابشی مورد استفاده‌است. رادار طول موجهایی در ناحیه رادیویی را استفاده می‌کند در حالی که لیدار طول موجهای لیزری را بکار می‌برد.لیدار جهت جمع آوری اطلاعات توپوگرافی استفاده می شود . این تكنولوژی توسط سازمان بین المللی دریایی و فضایی(NOAA) و دانشمندان NASA جهت بررسی تغییرات توپوگرافی در امتداد خط ساحلی دریاها، تولید و مورد استفاده قرار گرفته است . این اطلاعات با استفاده از لیزر هایی كه قابلیت حمل بر روی هواپیما دارند جمع آوری می شوند . این لیزر ها قادرند در هر ثانیه 2000 تا 5000 پالس را برای ضبط اندازه گیری های ارتفاعی ارسال نمایند.و دقت عمودی در حدود 15 سانتی متر (6 اینچ) نیز دارند . پس از آنكه خطوط مبنا مشخص شد می توان پرواز را انجام داد و اطلاعات مربوط به تغییرات خطوط ساحلی را به دست آورد .

چگونه اطلاعات لیدار جمع آوری می شوند ؟

جهت انجام پروژه South Carolina ، سنسور (حسگر ) های لیدار ،‌همانطور كه در شكل زیر نیز می بینیم ، بر روی هواپیمای سازمان NOAA سوار شد . پس از آغاز پرواز هواپیما با سرعتی درحدود 60 متر بر ثانیه بر فراز ساحل عبور نمود . در طی پرواز لیدار تعدادی اشعه لیزر با فركانس بالا به سوی سطح زمین ارسال می نماید . حسگرهای لیدار زمان بین ارسال اشعه لیزر به سطح زمین و بازگشت آن به هواپیما را ضبط می كنند .

    

دستگاه حسگر لیدار محكم به هواپیما بسته می شود . به طوری كه كاملا بدون حركت باقی بماند . آینه اسكن نیز در زیر دستگاه فرستنده نصب شده است . یك آینه ی با زاویه 45 درجه پالس های لیزر را به داخل یك آینه متحرك منعكس می كند ،‌كه این اشعه ها را به زمین هدایت می كند . لیزر منعكس شده از زمین به داخل یك تلسكوپ Cassegrainian كوچك هدایت می شوند. آینه ی متحرك یك الگوی مخروطی از اشعه های لیزر از زیر هواپیما با زاویه ی راس 30 درجه تولید می كتد . بدین طریق اطلاعات توپوگرافی بر روی نوار حدودا 300 متری (در حدود 1000 فوت ) در پهنا و در ارتفاع حدودا 600 متری هواپیما از سطح زمین جمع آوری می شود .

                 

دستگاه دقیق لیدار فقط می تواند اطلاعات ارتفاعی را جمع آوری نماید . جهت دسترسی به اطلاعات كامل و سه بعدی از منطقه ی اسكن شده می بایست موقعیت نقاط نیز شناخته شوند . به همین منظور یك جی پی اس با دقت بالا بر بالای بدنه هواپیما سوار شده است . همزمان كه حسگر های لیدار اطلاعات ارتفاعی را ضبط می كنند ، حسگر های جی پی اس نیز موقعیت نقاط را برداشت و ضبط می كنند . پس از اتمام پرواز اطلاعات به وسیله ی یكسری از نرم افزار های مخصوص به داخل كامپیوتر منتقل و یا به اصطلاح دانلود می گردد . محصول نهایی كار ، نقاطی هستند كه از نظر طولی ،‌عرضی و ارتفاعی (x,y,z) دارای دقت بالا و صحت زیادی می باشند . این اطلاعات مكانی و یا به اصطلاح همین (x,y,z) ها ، به ما این امكان را می دهد تا یك مدل ارتفاعی رقومی (DEM) از سطح زمین داشته باشیم . مجموعه ی اطلاعات جمع آوری شده توسط لیدار یك منطقه شامل آب های كم ارتفاع تا خشكی و تلماسه ها و شن ها را پوشش می دهد . پرواز ها جهت بیشینه کردن تعداد ارتفاع نقاط جمع آوری شده در کمترین میزان جزر و مد برای وسیعترین منطقه ی ممکن برنامه ریزی می شوند . مسیر پرواز هواپیما همیشه موازی خط ساحلی است .4 مسیر جهت پرواز در بالای هر بخش ساحل در نظر گرفته شده است . در دو تا از این مسیر ها که پرواز روی آن انجام می شود مرکز مسیر در بالای محل اتصال شن و آب است و در دوتای دیگر مرکز مسیر در بالای جایی که شن پیشرفت کرده قرار دارد .

مدت زمان پرواز ها عموما 4 ساعت خواهد بود . شرایط آب و هوایی باید دقیقا كنترل شود . پرواز ها زمانهایی كه هوا بارانی یا مه آلود است و یا میزان بخار آب در منطقه زیاد است انجام نمی شود ؛ زیرا بخار آب می تواند سبب پراكندگی اشعه لیزر در فضا شود و اطلاعات را غلط برداشت نماید . همچنین در مواقعی كه باد به شدت در حال وزیدن است نیز نمی توان عمل پرواز و برداشت نقاط را انجام داد چون پالس های برگشتی از زمین به سمت لیزر به درستی ضبط نمی شوند .

تفسیر نقشه های ارتفاعی لیدار

در سنجش از دور ، عکس های رنگی مجازی مثل نقشه های ارتفاعی لیدار رایج است . و نقش موثری را در داده های بصری ایفا می كنند. اصطلاح رنگ مجازی به این نكته بر می گردد كه در حقیقت این تصاویر عكس آنالوگ نیستند ، بلكه اینها تصاویر دیجیتال هستند . كه در هر كدام از این تصاویر پیكسل ها نماینده ی اطلاعات مكانی نقاط هستند كه بر طبق ارزش آنها رنگ بندی شده اند . هدف از این بخش این است كه به كاربر كمك شود تا بتواند رنگ مجازی تصاویر را بهتر تفسیر نماید .

نقشه های تهیه شده توسط لیدار بر اساس اندازه گیری های ارتفاعی از سطح زمین هستند . و به نوعی می توان گفت از روش های نقشه برداری هوایی به دست آمده اند . فرمت فایل هایی كه جهت ضبط و ذخیره ی داده های لیدار استفاده می شوند شبیه به فایل های متنی است و در واقع همان"x,y,z" می باشد ، كه x معادل طول یا طول جغرافیایی ، y معادل عرض یا عرض جغرافیایی و z معادل ارتفاع است . استفاده از اطلاعات ارتفاعی لیدار ممكن است در تهیه نقشه های توپوگرافی تفصیلی مفید باشد .

در سه تصویری كه در زیر نمایش داده شده است ،‌ یك راهنما در گوشه پایین سمت راست وجود دارد كه یك سری اعداد از 3- متر تا 5+ روی آن نوشته شده است . این اعداد به رابطه ی بین رنگ های روی راهنمای نقشه و ارتفاع مجسم شده روی نقشه اشاره دارد . به عنوان مثال در نقشه ساحل Huntington ، رنگ آبی پررنگ نشان می دهد که خشکی تقریبا هم سطح آب دریاست و یا به عبارتی ارتفاع آن صفر است . رنگ فیروزه ای (آبی روشن) نیز مکان هایی را که ارتفاع آنها در حدود یک متر و یا به عبارتی 3 فوت بالای سطح دریاست (به عنوان مثال اسکله ها) بیان می کند .


اطلاعاتی که لیدار به ما می دهد در صورتی که با یک سری اطلاعات اضافی که از عکسبرداری هوایی به دست آمده ضمیمه شود ، قابل فهم تر خواهد بود . در مثال زیر یک نقشه ی ارتفاعی لیدار با یک عکس اورتوفتو (نقشه عکسی )مقایسه شده است . این منطقه ی کوچک در جزیره ی Kiawah مجموعه ای از ویژگی های جذاب را برای ما فراهم می کند .مقایسه ی اورتوفتو با اطلاعات به دست آمده از لیدار تشخیص ویژگی هایی مثل خانه ها ، معابر ، بوته زار ها و تالاب های آب را برای برای ما راحت تر می کند .


نام برخی از سایت های مرتبط با لیدار

Advanced LIDAR Technology, Inc

http://www.advlidar.com

AeroMap U.S

http://www.aeromap.com/lidar.htm

Airborne 1 Corporation

http://www.airborne1.com/

Applied Geomatics Research Group

http://www.agrg.cogs.ns.ca/home

ASPRS Online

http://www.asprs.org/society/committees/lidar/lidar_format.html

Cloud Peak Software, LLC

http://www.cloudpeaksoftware.com/

EarthData

http://www.earthdata.com/home.php

EUROSENSE

http://www.eurosense.com/

Horizons, Inc.Horizons

http://www.horizonsinc.com/lidar.php

INPHO

http://www.inphousa.com/

LandAir Mapping Inc

http://www.landairmap.com

Lasermap Image Plus

http://www.lasermap.com/laserM/home_en.htm

LiDARXCHANGE

http://www.lidarxchange.com/

LiDAR Data

http://www.lidardata.com/

LIDAR Services International Inc

http://www.lidarservices.ca

LIDAR Services

http://www.lidar.co.uk/

M7 Visual Intelligence LP

http://www.visidata.com

Merrick & Company

http://www.merrick.com/servicelines/gis

NIIRS10, Inc

www.niirs10.com

The International LIDAR Mapping Forum

http://www.lidarmap.org/index.html

Woolpert





طبقه بندی: علوم دریایی،
[ شنبه 1392/07/27 ] [ 04:37 ب.ظ ] [ محمد عامری فر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

باز دریا حس و حال عاشقانه
موج هایش میوه های نوبرانه

باز دریا عشق من ایمان من
این صدایش نغمه زیبای من

باز دریا هو هو و ها ها می كند
این نوایش دلها را جادو می كند

باز دریا می نویسد یارم بیا
ای كه درجانت منم ، دلدارم بیا

باز دریا افتان و خیزانش می یاد
گر كه خود جایی بماند این آب وكف هایش می یاد
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما

Online User
بک لینک طراحی سایت